söndag 14 september 2014

Valdagen 2014

Idag går Sverige till val.
Jag hoppas hoppas hoppas att alla som kan, går och röstar, för det känns som att nu, mer än någonsin, är det oerhört viktigt att vi alla, gemensamt, tar ställning för medmänsklighet och rättvisa. Oavsett om man röstar höger eller vänster.
Men när man får höra att nazister stormar in i vallokaler i södra Stockholm och filmar de som ska lägga sina röster, och när IS försöker hindra människor att göra sina val i andra förorter. Då blir åtminstone jag rädd. Vad är det som händer? Vad är det för samhälle vi är på väg mot? Vilket samhälle är det som min son ska behöva växa upp i? 

Alla får göra sina egna val (heja demokratin!) men för mig är valet enkelt: jag avstår gärna från ett par hundra extra i plånboken om det innebär att exempelvis min mamma och många andra pensionärer slipper vända på slantarna för att få en dräglig tillvaro. Eller så att min son, eller mina elever, ska få den omsorg och den skolgång han har rätt till. Eller så att den som är sjuk, ska kunna få vara sjuk ifred och inte tvingas ut i arbete bara för att inte ligga samhället till last. 

Herregud, vad hände med VI och OSS? 

Gå och rösta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar