lördag 8 juni 2013

Döda Fallet

En favoritplats här i Halland har verkligen blivit Döda Fallet. Vi var där för första gången i påskas efter ett tips från vår gode vän Patrik D som har spelat in en film här. Och idag var vi där igen. 
Döda Fallet ligger ungefär mitt emellan Falkenberg och Ullared. Åt höger, inne i skogen, om man kommer från Falkenberg.  Det heter egentligen Yngereds Forsen och är en gammal kraftstation som lades ner för 50 år sedan. Nu har naturen tagit över med full kraft. 
Det går bra att picknicka på den gamla dammväggen. En vänlig hallänningen berättade för oss att det finns planer på att återställa allt till hur det såg ut på platsen för över 100 år sedan, innan kraftstationen byggdes. Då kommer hela schabraket att rivas. Så det gäller att passa på!
Magnus och jag "explorade" lite medans svärmor och Jackis käkade bullar. Det är väldigt högt på vissa ställen. Det syns inte så tydligt på bilden men bakom Magnus är det ett vattenfall på säkert 10 meter. Jag brukar inte vara  rädd för höjder men här var det lite läskigt...
Jag vid en av de gamla dammluckorna...
Baksidan av dammluckorna. Jag tycker att det påminner om "The Gates of Mordor" i Sagan om Ringen. 
Naturen tar över...
Pluttis var jätteduktig och promenerade helt själv den dryga kilometern på de natursköna stigarna från parkeringen till forsen. Lilla hjärtat! <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar