söndag 4 augusti 2013

Sundholmen

Sundholmens Slottsruin utanför Äspered (utanför Borås) vid sjön Tolken, är ett riktigt bra utflyktstips till alla. Av någon anledning är denna plats ganska så okänd här i trakterna. Inte alls som Torps Stenhus. Jag har bara varit där en gång tidigare, när jag skulle börja sjuan. (Ändå är jag uppvuxen inte så väldigt långt där ifrån) Magnus hade aldrig varit där. Men det är en plats som vu definitivt kommer att besöka fler gånger!




Sundholmens slottsruin ligger på en ö i Tolken. Det byggdes på 1500-talet och brann ner till grunden på 1700-talet utan att byggas upp igen. Där efter förföll det ända tills 1930-talet då ruinen så att säga "konserverades" och är faktiskt ganska hållbar i dag. Här vistades tydligen Gustav II Adolf tidvis under sina yngre år.




Badankan gillade stranden på fastlandet skarpt!




För att ta sig till ruinen måste man åka båt. Det finns två båtar man kan låna gratis. Som tur är kan Magnus ro som en hel sjöman. Det är bra med händiga karlar!




Jackis och jag fick njuta av den korta båtfärden över Tolken. Riktigt mysigt!




















På upptäcktsfärd i den gamla ruinen... Jackis tyckte det var väldigt spännande!




Av vad jag kom ihåg från mitt förra besök för över 20 år sedan (seriöst, 20 år sedan...) kryllade det av ilskna får på den lilla ön. De syntes inte till nu. Megabra picknick med utsikt!




Ruinen är mycket större än vad jag kom ihåg att den var. Och snyggare än Torpa, om man går på bilderna på hur det såg ut när det var uppbyggt.




Lite vass...




... en infotavla...




... Pluttis framför 1700-tals herrgården på fastlandet, som ägs av Borås Stad...




... åsså lite löv på det!
En jättebra utflykt och ett jättebra sätt att bota "jäklarsemesternärslut"-ångesten för Magnus del. (Jag är ledig en vecka till i alla fall...)
Och apropå värmen...




Vi gillar't!
-Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar